Madsamling tilbyder vores medlemmer lokale fødevarer af høj kvalitet.

Vi sikrer os ved hvert eneste besøg hos producenten at de har fokus på bæredygtighed.

Vi kommer til at kende alle værterne således at vores netværk bliver dynamisk og harmonisk.

Producenter, værter og Madsamling er fælles om målet, at levere de bedste lokale fødevarer til vores medlemmer.

Madsamlig, værter og producenter er enige om:

  1. Organisere regelmæssige Madsamlinger online, udvælge produkter med omhu (kvalitet, udbud, pris, afstand, tilgængelighed og gennemsigtighed), og samtidig undgå eventuelle interessekonflikter mellem avlere og producenter.
  2. Organisere den lokale opsamling hos Madsamling på et hyggeligt og behageligt mødested. Koordinere de ugentlige afhentninger: forberede, agere vært og sørge for oprydning efter den ugentlige afhentning. Dette tager ca. 3 timer.
  3. Opbygge den lokale Madsamling til et økonomisk bæredygtigt niveau, så avlere og producenter tilbydes en god afsætningskanal.

    Arbejde med avlere og producenter og få en fornemmelse for deres produkter og hvorledes de er fremstillet: Besøge deres arbejdspladser inden for det første år.
  4. Koordinere aktiviter online ved hjælp af platformens værktøjer såsom hjemmeside, nyhedsbreve, emails og sociale medier.

    Kombiner dette med at bruge offline-værktøjer, for eksempel: Uddele markedsføringmaterialer, og organisering af aktiviteter såsom gårdbesøg og møde med lokale grupper.
  5. Vær åben overfor andre værter i regionen og positiv overfor nye Madsamlinger, der åbner.
  6. Informere avlere, producenter og medlemmer om vigtige beslutninger efter gældende retningslinier:
    • Min. en måneds varsel for en aflyst afhentning
    • To måneders varsel for at afslutte et samarbejde med avler eller producent såfremt de ikke overholder deres forpligtelser overfor Madsamling
    • Tre måneders varsel for at nedlægge en Madsamling. Tage aktiv del i at finde en vært, der kan overtage din rolle
  7. Bygge bro og forventningsafstemme mellem dine medlemmer og producenter og sætte dem i direkte kontakt med hinanden
  8. Kun opbevare personlige oplysninger om medlemmer, avlere og producenter for sager vedrørende Madsamling og respekter ønsker fra disse parter om, hvornår og hvordan der skal kontaktes.
  9. Respektere avlere og producenters forslag til antal minimumsordrer.
  10. Opretholde regelmæssig kontakt med Madsamling-teamet, holde teamet opdateret om eventuelle ændringer i forhold til aktiviteter – afhentningssted, værtens navn, tidspunkter etc.
  1. Tilbyde lokale råvarer fra en radius på maksimalt 150 km fra afhentningssted, leveres direkte fra deres egen gård eller værksted, som er registreret på platformen.
  2. Sørge for produktgennemsigtighed ved at give klare oplysninger om de tilbudte produkter; ingredienser, egenskaber og enkle opskriftforslag i produktbeskrivelserne.
  3. Hvis der tilbydes et produkt, der ikke er dyrket eller produceret af dig selv, skal den oprindelige producent deklareres i produktbeskrivelsen og være registreret på platformen.
  4. Sørge for levering af produkter, hvis minimum ordrer er opfyldt, og tilbyde støtte til nye forsamlinger, der bliver lanceret, for eksempel ved at sætte let opnåelige minimum ordrer i de første 3-6 måneder af handel.
  5. Sørge for at hvert medlem modtager præcist de varer, som de har bestilt via online platformen.
  6. Levere og distribuere produkter i overensstemmelse med regler gældende for fødevarer, specielt hvad angår temperatur, opbevaring, etikettering og indpakning.
  7. Sørge for at være præcis med din aflevering på dagen så medlemmerne kan afhente deres ordrer uden at skulle vente.
  8. Sikre nøjagtig mærkning og levering af produkter. Være tilstede ved opsamlingseventet eller sørge for at en kollega eller en anden producent er til stede under opsamlingen, hver gang minimums ordrer er opfyldt, og mindst én gang om måneden.

    Hvis man er forhindret i at deltage selv, skal man sikre at den person, der repræsenterer ens produkter, kender dem godt. Alle produkter sælges via online platformen og ikke på opsamlingseventet.
  9. Støtte en god omgangstone og have gensidig tillid til andre avlere og producenter.

    Deltage i koordineringen af forsamlingen ved at forbedre kommunikationen mellem medlemmer og værter ved forsamlingens aktiviteter (f.eks, gårdbesøg, prøvesmagninger, osv).
  10. Give værten to måneders varsel, hvis du ikke mere ønsker at levere til Madsamling.
  1. Udvælge Madsamlinger på grundlag af deres professionalisme og deres chancer for succes, og derefter træne og rådgive værter i hele deres aktivitet.
  2. Tilbyde vejledning til producenterne i brug af platformen og kommunikation med netværket.
  3. Altid støtte avlere og producenter i friheden til at fastsætte fair priser i henhold til principperne ved direkte salg og produktionsomkostninger.
  4. Koordinere og organisere netværket af Madsamlinger, sørge for opmærksomhed, professionalisme og styrke følelsen af sammenhold.
  5. Kun tillade avlere og producenter i netværket, der anvender teknikker om bæredygtigt landbrug, betale rimelige lønninger, og stræber efter økologi og topkvalitet.
  6. Øger bevidstheden i netværket og offentligheden, om problemer i landbrug og fødevaresektoren.
  7. Administrerer betalinger til producenter og værter, og sørger for eventuel refundering til medlemmer. Tager ansvar for enhver teknisk udfordrin der måtte komme ved online transaktioner.

    Sikrer at der aldrig fratrækkes serviceomkostninger udover de aftalte 20% af producentens omsætning, eksl. moms.
  8. Kanaliserer feedback fra brugere og offentlighed til regulær udvikling af nye services for at forbedre økonomisk, miljømæssige og social indflydelse på forretningsmodellen. Sikrer klar kommunikation til netværket om nye tiltag.
  9. Hvis/når en vært ønsker at forlade Madsamling, støtter vi dem i at finde en vært der kan afløse eller tilskynder til opførelsen af en ny Madsamling i lokalområdet.
  10. Fastholder en åben og objektiv holdning under enhver form for uenighed der måtte opstå mellem medlemmer, værter eller avlere/producenter.